Kasperskolen er et helhedstilbud for elever med autismespektrumforstyrrelser/ADHD.
Et helhedstilbud er et integreret undervisnings- og fritidstilbud. Det vil sige, at eleverne både kan gå i skole og i fx klub på Kasperskolen.
Skolens kerneopgave
Kasperskolens kerneopgave er at give elever med særlige udfordringer et trygt og omsorgsfuldt børneliv med størst mulighed for faglig, social og personlig udvikling.
Vores fire principper
Læringsmiljøet på Kasperskolens helhedstilbud bygger på fire principper:
● Vi ønsker at skabe sammenhæng og helhed i elevernes hverdag, så de får optimale muligheder for at udvikle deres sociale adfærd, deres færdigheder og deres kundskaber.
● Vi ønsker at arbejde sammen med forældrene i et ligeværdigt samarbejde, så vi kan udveksle viden og erfaringer om eleverne og deres muligheder for at udvikle sig.
● Vi samarbejder med andre faggrupper og institutioner for at sikre kontinuitet mellem pædagogisk metode og praksis både i skole og fritid.
● Vi drager omsorg for hver enkelt elev og medarbejder.
Derfor hedder vi Kasperskolen
Skolen er opkaldt efter Kasper Elsvor. Kasper Elsvor har selv Aspergers syndrom, og skrev i 1996 bogen ”En helt anden verden – En beretning af en ung mand med Aspergers syndrom”.
Hvis du vil vide mere om Kasperskolen, er du altid velkommen til at kontakte os.
Hvad er et helhedstilbud?
Et helhedstilbud er et integreret undervisnings- og fritidstilbud.
Her kan du læse mere om, hvad formålet er med et helhedstilbud, hvilke krav der er til det, og hvad der kendetegner det.
Formålet med et helhedstilbud er at:
Sikre, at skole- og fritidstilbud udformes og tilrettelægges ud fra en fælles (forældre, lærere og pædagoger) opfattelse af, hvad der bedst tjener det pågældende barns behov og forudsætninger.
Sikre, at der er helhed og sammenhæng i hverdagen og medvirke til at udvikle en fælles kultur for skole- og fritidstilbud.
Sikre, at samarbejdet mellem skole- og fritidstilbud medvirker til, at de forskellige personalegrupper får et indgående kendskab til hinandens arbejdsområder. Det sker med henblik på etablering af bl.a. en koordineret rådgivning og vejledning af forældre.
Lærere og socialpædagoger i fællesskab - for hvert barn – udvikler en individuel handleplan med henblik på det daglige tilbud. I planen skal det tydeliggøres, hvordan man vil arbejde med at udvikle en helhedsorienteret indsats, der gør hverdagens overgange overskuelige.
Der laves fælles planer for samarbejde med forældrene.
Der laves fælles planer for kompetenceudvikling for lærere og socialpædagoger.
Grundlæggende forudsætninger for et helhedstilbud:
Skole- og fritidsdel er finansieret af bopælskommunen.
Tilbuddet retter sig mod alle børn på skolen.
Lærere og socialpædagoger har ansvaret for hver sin del af det samlede tilbud.
Der er en fælles overordnet ledelse af tilbuddene.
Helhedstilbud skal indrettes med udgangspunkt i børnenes og forældrenes behov. Behovene kan være forskellige alt efter børnenes alder og graden af deres funktionsnedsættelse.
Helhedspædagogik er karakteriseret ved:
Alle helhedspædagogiske tiltag bygger på vurderinger foretaget af et tværfagligt team.
Helhedspædagogik er en tværfaglig disciplin, hvor hver enkelt faggruppe har fat i sin egen monofaglige flig.
Helhedspædagogikken er en fælles referenceramme, men de enkelte tiltag er af monofaglig karakter.
Helhedspædagogikken giver faggrupperne et fælles fagligt sprog og et fælles udgangspunkt.
Særlige tilbud for de ældste elever
Helhedstilbuddet Kasperskolen har en række særlige tilbud til de ældste elever fra 8.-10. klasse.
De har en klubaften om onsdagen fra 13.45 – 21.00.
De har mulighed for at gå hjem kl. 14.00 om fredagen efter aftale med forældrene.
Pædagogik
Her kan du se det pædagogiske materiale vi har udarbejdet, og som vi fremadrettet vil redigere.
På Kasperskolen har vi en del traditioner, som afvikles hen over året:
Lejrskole
Grupperne på Kasperskolen tager på lejrskole hvert år. For de yngste elever kan det være kortere ture med en til to overnatninger.
Motionsdag
Fredag før efterårsferien er det skolernes motionsdag. Vi arrangerer f. eks. motionsløb og mountainbike tur i skoven.
Klippe/klister-dag
Vi pynter skolen op så den er klar til Julemarkedet.
Julemarked
Vi inviterer familier og pårørende til julemarked med teater, dans om juletræet, godter, boder og andre julerier.
Fastelavn
Fastelavn bliver afholdt mandag efter fastelavns søndag. Så er der tøndeslagning og fastelavnsboller m. kakao, og de elever, der har lyst, kan klæde sig ud.
Dimissionsdag
Sidste torsdag før sommerferien mødes de ældste grupper i kantinen. Vi siger farvel til de elever der forlader Kasperskolen, og der bliver uddelt eksamens- og afgangsbeviser.
Forældre til afgangseleverne er velkomne til at deltage.
Sidste skoledag for afgangselever
Inden sommerferien tager afgangseleverne afsked med Kasperskolen. Det foregår med bl.a. fodboldkamp mod lærere og pædagoger.
Sidste skoledag for øvrige elever
Der holdes afslutning i klasserne med morgenbord eller anden hygge.
Sommerkoloni
For alle elever er der hvert år sommerkoloni i den første uge af sommerferien. Vi lejer f.eks. hytter i et feriecenter, hvor der er mulighed for forskelige aktiviteter.
KASPERKLUBBEN er en fantastisk og absolut nødvendige del af helhedstilbuddet, for elever som går I skolens udskolingsafd.
Den har sine fysiske rammer på skolen og den varetages af faste, kendt personale fra klassen. Nogle har glædet sig til at starte i mange måneder, mens andre er lidt mere forbeholdne. Fælles for dem alle er, at det er altafgørende med lyttende forældre, som støtter op om opstarten, tror på de kan klare det, og ved at klubben er udviklende og relationsdannende.
Klubbens formål:
Kasperklubben er udviklende og kompetencegivende på et væld af områder. Her har vi samlet et par af de vigtigste:
At skabe et stabilt, robust og socialt netværk de unge imellem og derved modvirke social sårbarhed, isolation og ensomhed.
At skabe relationer til de unge med henblik på at fungere som rollemodeller og rådgivere i et komplekst ungeliv.
At udvikle elevens specifikke udfordringer i en løsere struktur med lystbetonede aktiviteter. Dette med henblik på at gøre eleven så uddannelsesparat som muligt med afsæt i UPV’ens fokusområder (link til UPV) Der arbejdes med individuelle handleplaner.
At udvide de unges horisont hvad angår kultur, bevægelse, krea og madlavning mm.
Praktisk om klubben:
Hver onsdag kl. 14-20:30 forvandler skolen sig til et inspirerende og lærerigt ungdomsmiljø, hvor vi stiller en masse aktiviteter til rådighed. Vi tager på ture, laver fysiske aktiviteter og kreative projekter. Vi vægter medbestemmelse og søger at udbyde lystbetonede aktiviteter, der motiverer til deltagelse. Vores køkken, drevet af de unge selv, laver hver gang mad til alle i klubben. Vi spiser sammen kl.18, og de unge skiftes til at rydde op efter maden. Efter maden tilbydes flere af aktiviteter. Det kan for eksempel være poker, brætspil, krea, bordtennis, fælles fysisk aktivitet. Der er også plads til, at man bare hænge ud.
Klubovernatning:
Hvert år til foråret tager vi på en overnatning. Vi tager afsted onsdag kl. 14 og er hjemme igen torsdag ca. kl.15. På overnatningen har vi mange sjove aktiviteter og sædvanligvis plejer omdrejningspunktet at være omkring bålet, hvor der bliver spillet musik og hyggesnakket. Vi laver individuelle aftaler med eleverne, om hvem de kunne tænke sig at sove sammen med, og der er altid mulighed for at sove både indenfor eller i telt.
Klubafslutning:
Skoleåret sluttes på bedste maner af med en klubafslutning. Denne dag har vi et ekstraordinært program. Det kan enten være en fest på skolen eller en stor fællestur ud af huset. Vi tager udgangspunkt i de unges ønsker og finder en aktivitet, hvor alle kan være med på egne præmisser.
Forventninger:
I kan forvente af os:
Vi sørger for faste kendte voksne med indgående kendskab til jeres barn.
Vi sørger for aktiviteter som både tager hensyn til og udfordrer jeres barn, på det niveau de er via individuelle handleplaner.
Vi arbejder med en øget fællesskabsfølelse, som opfordrer den unge til en øget ansvarlighed over for de fællesskaber han/hun indgår i. Det er oplagt at overføre denne ansvarlighed til andre fællesskaber ud over klubben.
Samarbejde i forhold til at de udfordringer, som måtte opstå i og omkring klubben.
Vi forventer af jer:
At I bakker op om arbejdet i klubben og stiller krav om deltagelse.
At I beder jeres barn fri i kontaktbogen, såfremt jeres barn er forhindret i at komme i klub.